×

Waarschuwing

Verwijderen favicon.ico mislukt

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat zowel scholen als de ICT-branche zelf het moeilijk vindt om uit te leggen wat een ICT’er doet, wat je met een studie in techniek kunt bereiken en wat voor toegevoegde waarde ICT/Techniek levert aan de maatschappij.


Vanuit een grote passie voor het vak is dan ook dit ICT-spel ontstaan die zowel op scholen in de klas als thuis met familie gespeeld kan worden. Dit ICT Rollenspel (bordspel) is gericht op jongeren vanaf 10 jaar maar kan gespeeld worden door een ieder die wil ervaren hoe het is om mee te werken aan een ICT project.

Het spel bestaat uit 8 spelers die een team vormen en samen een ICT product gaan bouwen. Aan het begin van het spel wordt van 4 stapels 1 kaart gekozen. Deze 4 kaarten samen vormen de opdracht:

1) wat voor soort ICT product gaat het team samen bouwen;
2) voor welke doelgroep;
3) hoeveel tijd krijgt het team;
4) hoeveel geld krijgt elke speler.

Er kunnen maximaal 4 teams van 8 spelers (maximaal 32 leerlingen) tegen elkaar strijden. Het team dat de meeste klanten weet te bereiken door het maken van de juiste keuzes bij de aankoop van productonderdelen wint!

Het doel vanuit EQIP Consultancy is om: 1. Jongeren op een interactieve wijze kennis laten maken met het ontwikkelen van een technisch product/dienst, de rollen en functies die er bestaan binnen de techniek en het maatschappelijke belang van ICT in onze samenleving;

2. Leerlingen te enthousiasmeren voor een studie en carrière in de techniek (vooral ook meisjes);

3. Scholen, leraren & decanen te ondersteunen bij het adviseren en enthousiasmeren van leerlingen met betrekking tot technische studies;

4. Kinderen leren dat coöperatie nodig is om gezamenlijk een product van A tot Z tot stand te kunnen brengen inclusief verkoop;

5. Het imago van de ICT’er te verbeteren.

Het doel van het ICT spel is om: 1. Binnen de gestelde tijd en beschikbare budget het gewenste product te bouwen (bij elkaar te puzzelen) dan wel een dienst opgezet te krijgen middels het uitoefenen van de 8 beschikbare rollen/functies;

2. Zoveel mogelijk klanten te bereiken door het aankopen van de juiste productonderdelen (geschikt voor de vooraf bepaalde doelgroep) en daarbij te winnen van de tegenstander(s) die ook een product of dienst moeten bouwen;

3. Na afloop te kijken of het beeld van een ICT’er is veranderd (positief of negatief) door het spelen van dit spel.

Try-outs:
De laatste try-outs op basisschool de Beijumkorf te Groningen (directeur Germ Strampel) hebben vlak voor de aanvang van de zomervakantie 2013 plaatsgevonden en zijn met veel enthousiasme door zowel de kinderen als de docenten en directeur ontvangen. Daarnaast is er een demonstratie geweest op het Penta College te Spijkernisse afgelopen donderdag 14 November 2013. Het spel is met 24 kinderen van 3-HAVO (14 en 15 jaar oud) gespeeld en eveneens met veel succes ontvangen.

De Dienst:
Uw school ontvangt een gastles waarbij standaard 2 spelkoffers achter gelaten worden. Op die manier kunnen docenten en leerlingen het gehele jaar door het spel spelen en kennismaken met de functies en beroepen die in het spel toegelicht/gespeeld worden. Uw school ontvangt:
- een gastles
- een spelronde van circa 1 uur
- een nabespreking
- 2 luxe spelkoffers